Mitä eroa on viholla, brosyyrilla, esitteellä ja lentolehtisellä?
Kirjojen ja lehtien ulkonäkö ovat aivan erilainen ja niiden erot on
helppo ymmärtää. On paljon vaikeampi selittää, mikä erottaa lentolehtiset
lehtisistä, miten brosyyrit eroavat vihkoista tai miten esitteet eroavat
pamfleteista.
Jotkut ovat sitä mieltä, että
ne kaikki ovat käytännössä sama asia, toiset taas ovat eri mieltä.
Printtimainostuotteissa on
käytössä lukuisa määrä erilaisia termejä,
jotka hämmentävät helposti.
Päätimme Printmix Oy:ssä
nostaa valokeilaan nämä kaupallisen painoteollisuuden klassikot ja avata
termejä hieman tarkemmin.
Kaikille painotuotteille on
yhteistä se, että ne ovat suhteellisen edullisia valmistaa. Lisäksi ne kaikki
toimivat markkinoinnin välineenä ja mainostavat tehokkaasti tuotettasi,
brändiäsi, tapahtumaasi tai muita mainostettavia asioita.
Pienet ja aloittavat
yritykset pitävät painotuotteita erityisen houkuttelevina rakentaa omaa
brändiä. Startuppien ja kivijalkayritysten on oltava budjettinsa kanssa
erittäin tarkkoja.
Printmix suosittelee
painotuotteiden ja digimarkkinoinnin yhdistämistä, jotta saat markkinoinnista
kaiken mahdollisen hyödyn irti. Käytä esimerkiksi sissimarkkinointikampanjasi
tukena muokattuja ja kustomoituja julisteita. Yhdistä kampanjoihin myös oma
verkkosivustosi ja lisää erilaisia kuponkikoodeja kampanjakohtaisille
laskeutumissivuille. Ole luova ja kokeile eri asioita sillä mahdollisuuksia on
paljon.
Muista myös seurata
painotuotteidesi sijoitetun pääoman tuottoprosenttia. Markkinoinnin pitää
tuottaa myös euromääräisiä tuloksia.
Lentolehtinen tai mainoslehtinen
Lentolehtinen on varmasti
yksi kustannustehokkaimmista printtimainostuotteista markkinoilla. Se tunnetaan
myös nimellä mainoslehtinen. Mainoslehtinen on edullinen valmistaa ja se on
helppo jakaa.
Tänä päivänä mainoslehtiset ovat edelleen
mainosvälineiden parhaimmistoa. Niillä pystyy tavoittamaan tehokkaasti suuret
määrät ihmisiä pienin kustannuksin ja niiden painaminen on nopeaa.
Mainoslehtisiä voit käyttää monenlaisiin tarkoituksiin tapahtumissa ja
messuilla.
Tyypillisesti ne ovat litteitä, suorakaiteen muotoisia
ja ne sopivat hyvin aikuisen ihmisen käteen. Niitä on helppo jakaa
ohikulkijoille tai pudottaa postiluukkuun. Lentolehtisiä on saatavana useassa
eri koossa ja muodossa, pienimmillään ne ovat niinkin pieniä kuin 2" x
3".
Kaksipuolisia lehtisiä on myös saatavilla kaiken
kokoisina ja muotoisina. Niihin mahtuu tuplasti enemmän informaatiota sekä
enemmän visuaalista sisältöä kaksipuolisuutensa ansiosta. Kaksipuolisuutta ei
kuitenkaan kannata käyttää, jos lentolehtinen on tarkoitus ripustaa johonkin.
Esite
Esitteellä on monta alatyyppiä. Jotkut puhuvat
katalogista, toiset taas tuotekuvastosta ja vihkomaista esitettä kutsutaan
pamfletiksi. Yhtä kaikki, ne ovat erinomaisia myynnin tukimateriaaleja ja
niiden avulla on mahdollisuus tehdä vaikutus potentiaaliseen asiakkaaseen.
Esitteellä on suuri vaikutus yritysmielikuvan
muodostumisessa. Jos olet menossa myyntitapaamiseen tai messuille, esite on
konkreettinen vastine myyntipuheellesi. Se toimii erinomaisesti käyntikortin
kanssa.
Esitteessä on yleensä syvällisempää ja laajempaa
informaatiota sekä laadukkaampaa grafiikkaa kuin mainoslehtisessä. Esitteet
voivat olla yksipuolisia tai kaksipuolisia.
Mainoslehtinen liittyy tyypillisesti johonkin
kampanjaan, kun taas esite on tarkoitettu pidempään käyttöön ja se on laajempi
sisällöltään sekä tehty laadukkaammalle materiaalille. Esite on siitä syystä
jonkin verran kalliimpi tuote.
Kaikki ihmiset eivät osaa erottaa mainoslehtistä ja
esitettä. Tuotteiden käyttötapa auttaa ymmärtämään eron.
Mainoslehtisten tarkoitus on tavoittaa mahdollisimman
monta ihmistä, kun sitä jaetaan jossain tietyssä paikassa. Lehtisten tulee olla
mahdollisimman edullisia, jotta mainoskampanjan kannattavuus saadaan
maksimoitua.
Esitteiden parempi laatu ja visuaalisuus taas
hyödynnetään, kun markkinointia suunnataan tarkemmin kohdennettuun yleisöön tai
arvokkaamman tuotteen tai palvelun esittelyyn.
Kannattaa pitää huolta, että käytössä olevat esitteet
ovat ajan tasalla, tyylikkäät ja luovat positiivista imagoa bisneksestänne!
Lue tarkemmin esitteen tekemisestä blogistamme: Printmixin vinkit täydellisen esitteen tekemiseen.
Brosyyri
Yritysesitteen, brosyyrin tai pamfletin tunnistaa
siitä, että se on taitettu ja siinä on useampi sivu. Tämä kolmas ulottuvuus
antaa lisää mahdollisuuksia luovuudelle, kun brosyyria suunnitellaan.
Brosyyrin muoto, koko ja rakenne voivat vaihdella
laajasti aina tuplataitetusta rakenteesta yksinkertaiseen taittoon, joka on
neliön mallinen. On tärkeää huomata, että kumpaakaan niistä ei ole nidottu tai
niputettu, vaan se on taitettu.
Yritysesitteitä luetaan paljon tarkemmin kuin
lentolehtisiä, jotka on suunniteltu nopeaan jakeluun ja sen jälkeen
hävittämiseen. Tästä syystä yritysesitteitä kannattaa jakaa ainoastaan
yrityksesi kohdeyleisölle tai ihmisille, jotka ovat ilmaisseet kiinnostusta
yritykseesi, brändiisi tai tuotteeseesi.
Tällä voidaan hyvin perustella yritysesitteen
korkeammat tuotantokustannukset.
Brosyyreja kannattaakin hyödyntää messuosastoilla,
konferensseissa ja näyttelyissä, joissa kohderyhmäsi on liikkeellä.
Sen lisäksi, että yritysesitteet tarjoavat lisätietoja
palveluistasi, ne lisäävät myyntiäsi ja toimivat yrityksesi palveluiden
kouluttajina asiakkaillesi.
Vihko
Vihkot ja brosyyrit sekoitetaan joskus keskenään.
Vihko on kuin ohut kirja, esimerkkinä toimii ääni-cd-levyn kannen sisällä oleva
vihko, jossa bändin tarinaa kerrotaan ja kappaleita esitellään.
Suurin ero brosyyrin ja vihkon välillä on se, että
vihkossa on lähes aina useampia sivuja. Vihkossa sivuja voi olla joskus jopa
72, ja se erottuu selvästi muista printtimateriaaleista. Vihkon sivut on
liitetty yhteen nitomalla, kierrekiinnityksellä tai muilla sidontamenetelmillä.
Kun otetaan huomioon, että vihkoissa on aina useampi
sivu, paperin valinta tulee entistä tärkeämmäksi. Vihkoissa käytetään
monenlaisia papereita, kuten kiiltävää paperia, mattapaperia tai jopa paksua
kansipaperia.
Asiakkaan tavoitteiden, sivumäärän, budjetin ja
halutun laatutason mukaan valitaan paras sidontatapa ja paperityyppi.
Yhteenveto
Vaikka edellä mainittuja termejä käytetään yleisesti,
niiden käytössä on hienovaraisia eroja.
Jokainen printtimainostuote palvelee hieman eri
tarkoitusta ja niillä en erilaiset ominaisuudet.
Yritykset eivät yleensä käytä pelkästään yhtä
mainostuotetta markkinoinnissaan.
Parhaat markkinoinnin tulokset saadaan yhdistämällä
useita mainostuotteita ja ottamalla markkinointistrategiaan myös internetin ja
digimarkkinoinnin mukaan uutena kanavana potentiaalisten asiakkaiden
tavoittamiseen.
Mainoslehtiset, esitteet, brosyyrit ja vihkot ovat
erilaisia ominaisuuksiltaan, ja niillä on kullakin erilainen tarkoitus
markkinoinnissa.
Tämän artikkelin tavoitteena on valaista hieman
erilaisia formaatteja, joita voit käyttää, kun suunnittelet seuraavaa
printtikampanjaasi. Mieti kunkin printtimainostuotteen edut, haitat ja
tarkoitus oman bisneksesi kannalta.
Printmix Oy auttaa mielellään sinua saamaan laadukkaat
painotuotteet toimitettuna toimistollesi muutamalla klikkauksella ja parhaalla
mahdollisella hinnalla. Autamme mielellään jo suunnitteluvaiheessa.
Ota yhteyttä niin
jutellaan lisää!
Alkuperäinen blogi julkaistu https://www.printmix.fi/blogi/printmix-printtimainostuote-esite-brosyyri-lehtinen-vihko/
Kommentit
Lähetä kommentti