Mitä eroa on viholla, brosyyrilla, esitteellä ja lentolehtisellä?

https://www.printmix.fi/blogi/printmix-printtimainostuote-esite-brosyyri-lehtinen-vihko/


Kirjojen ja lehtien ulkonäkö ovat aivan erilainen ja niiden erot on helppo ymmärtää. On paljon vaikeampi selittää, mikä erottaa lentolehtiset lehtisistä, miten brosyyrit eroavat vihkoista tai miten esitteet eroavat pamfleteista.

Jotkut ovat sitä mieltä, että ne kaikki ovat käytännössä sama asia, toiset taas ovat eri mieltä.

Printtimainostuotteissa on käytössä lukuisa määrä erilaisia termejä, jotka hämmentävät helposti.

Päätimme Printmix Oy:ssä nostaa valokeilaan nämä kaupallisen painoteollisuuden klassikot ja avata termejä hieman tarkemmin.

Kaikille painotuotteille on yhteistä se, että ne ovat suhteellisen edullisia valmistaa. Lisäksi ne kaikki toimivat markkinoinnin välineenä ja mainostavat tehokkaasti tuotettasi, brändiäsi, tapahtumaasi tai muita mainostettavia asioita.

Pienet ja aloittavat yritykset pitävät painotuotteita erityisen houkuttelevina rakentaa omaa brändiä. Startuppien ja kivijalkayritysten on oltava budjettinsa kanssa erittäin tarkkoja.

Printmix suosittelee painotuotteiden ja digimarkkinoinnin yhdistämistä, jotta saat markkinoinnista kaiken mahdollisen hyödyn irti. Käytä esimerkiksi sissimarkkinointikampanjasi tukena muokattuja ja kustomoituja julisteita. Yhdistä kampanjoihin myös oma verkkosivustosi ja lisää erilaisia kuponkikoodeja kampanjakohtaisille laskeutumissivuille. Ole luova ja kokeile eri asioita sillä mahdollisuuksia on paljon.

Muista myös seurata painotuotteidesi sijoitetun pääoman tuottoprosenttia. Markkinoinnin pitää tuottaa myös euromääräisiä tuloksia.

Lentolehtinen tai mainoslehtinen

Lentolehtinen on varmasti yksi kustannustehokkaimmista printtimainostuotteista markkinoilla. Se tunnetaan myös nimellä mainoslehtinen. Mainoslehtinen on edullinen valmistaa ja se on helppo jakaa.

https://www.printmix.fi/blogi/printmix-printtimainostuote-esite-brosyyri-lehtinen-vihko/


Tänä päivänä mainoslehtiset ovat edelleen mainosvälineiden parhaimmistoa. Niillä pystyy tavoittamaan tehokkaasti suuret määrät ihmisiä pienin kustannuksin ja niiden painaminen on nopeaa. Mainoslehtisiä voit käyttää monenlaisiin tarkoituksiin tapahtumissa ja messuilla.

Tyypillisesti ne ovat litteitä, suorakaiteen muotoisia ja ne sopivat hyvin aikuisen ihmisen käteen. Niitä on helppo jakaa ohikulkijoille tai pudottaa postiluukkuun. Lentolehtisiä on saatavana useassa eri koossa ja muodossa, pienimmillään ne ovat niinkin pieniä kuin 2" x 3".

Kaksipuolisia lehtisiä on myös saatavilla kaiken kokoisina ja muotoisina. Niihin mahtuu tuplasti enemmän informaatiota sekä enemmän visuaalista sisältöä kaksipuolisuutensa ansiosta. Kaksipuolisuutta ei kuitenkaan kannata käyttää, jos lentolehtinen on tarkoitus ripustaa johonkin.

Esite

Esitteellä on monta alatyyppiä. Jotkut puhuvat katalogista, toiset taas tuotekuvastosta ja vihkomaista esitettä kutsutaan pamfletiksi. Yhtä kaikki, ne ovat erinomaisia myynnin tukimateriaaleja ja niiden avulla on mahdollisuus tehdä vaikutus potentiaaliseen asiakkaaseen.

Esitteellä on suuri vaikutus yritysmielikuvan muodostumisessa. Jos olet menossa myyntitapaamiseen tai messuille, esite on konkreettinen vastine myyntipuheellesi. Se toimii erinomaisesti käyntikortin kanssa.

Esitteessä on yleensä syvällisempää ja laajempaa informaatiota sekä laadukkaampaa grafiikkaa kuin mainoslehtisessä. Esitteet voivat olla yksipuolisia tai kaksipuolisia.

Mainoslehtinen liittyy tyypillisesti johonkin kampanjaan, kun taas esite on tarkoitettu pidempään käyttöön ja se on laajempi sisällöltään sekä tehty laadukkaammalle materiaalille. Esite on siitä syystä jonkin verran kalliimpi tuote.

Kaikki ihmiset eivät osaa erottaa mainoslehtistä ja esitettä. Tuotteiden käyttötapa auttaa ymmärtämään eron.

Mainoslehtisten tarkoitus on tavoittaa mahdollisimman monta ihmistä, kun sitä jaetaan jossain tietyssä paikassa. Lehtisten tulee olla mahdollisimman edullisia, jotta mainoskampanjan kannattavuus saadaan maksimoitua.

Esitteiden parempi laatu ja visuaalisuus taas hyödynnetään, kun markkinointia suunnataan tarkemmin kohdennettuun yleisöön tai arvokkaamman tuotteen tai palvelun esittelyyn.

Kannattaa pitää huolta, että käytössä olevat esitteet ovat ajan tasalla, tyylikkäät ja luovat positiivista imagoa bisneksestänne!

Lue tarkemmin esitteen tekemisestä blogistamme: Printmixin vinkit täydellisen esitteen tekemiseen.

Brosyyri

Yritysesitteen, brosyyrin tai pamfletin tunnistaa siitä, että se on taitettu ja siinä on useampi sivu. Tämä kolmas ulottuvuus antaa lisää mahdollisuuksia luovuudelle, kun brosyyria suunnitellaan.

https://www.printmix.fi/blogi/printmix-printtimainostuote-esite-brosyyri-lehtinen-vihko/

Brosyyrin muoto, koko ja rakenne voivat vaihdella laajasti aina tuplataitetusta rakenteesta yksinkertaiseen taittoon, joka on neliön mallinen. On tärkeää huomata, että kumpaakaan niistä ei ole nidottu tai niputettu, vaan se on taitettu.

Yritysesitteitä luetaan paljon tarkemmin kuin lentolehtisiä, jotka on suunniteltu nopeaan jakeluun ja sen jälkeen hävittämiseen. Tästä syystä yritysesitteitä kannattaa jakaa ainoastaan yrityksesi kohdeyleisölle tai ihmisille, jotka ovat ilmaisseet kiinnostusta yritykseesi, brändiisi tai tuotteeseesi.

Tällä voidaan hyvin perustella yritysesitteen korkeammat tuotantokustannukset.

Brosyyreja kannattaakin hyödyntää messuosastoilla, konferensseissa ja näyttelyissä, joissa kohderyhmäsi on liikkeellä.

Sen lisäksi, että yritysesitteet tarjoavat lisätietoja palveluistasi, ne lisäävät myyntiäsi ja toimivat yrityksesi palveluiden kouluttajina asiakkaillesi.

Vihko

Vihkot ja brosyyrit sekoitetaan joskus keskenään. Vihko on kuin ohut kirja, esimerkkinä toimii ääni-cd-levyn kannen sisällä oleva vihko, jossa bändin tarinaa kerrotaan ja kappaleita esitellään.

https://www.printmix.fi/blogi/printmix-printtimainostuote-esite-brosyyri-lehtinen-vihko/

Suurin ero brosyyrin ja vihkon välillä on se, että vihkossa on lähes aina useampia sivuja. Vihkossa sivuja voi olla joskus jopa 72, ja se erottuu selvästi muista printtimateriaaleista. Vihkon sivut on liitetty yhteen nitomalla, kierrekiinnityksellä tai muilla sidontamenetelmillä.

Kun otetaan huomioon, että vihkoissa on aina useampi sivu, paperin valinta tulee entistä tärkeämmäksi. Vihkoissa käytetään monenlaisia papereita, kuten kiiltävää paperia, mattapaperia tai jopa paksua kansipaperia.

Asiakkaan tavoitteiden, sivumäärän, budjetin ja halutun laatutason mukaan valitaan paras sidontatapa ja paperityyppi.

Yhteenveto

Vaikka edellä mainittuja termejä käytetään yleisesti, niiden käytössä on hienovaraisia eroja.

Jokainen printtimainostuote palvelee hieman eri tarkoitusta ja niillä en erilaiset ominaisuudet.

Yritykset eivät yleensä käytä pelkästään yhtä mainostuotetta markkinoinnissaan.

Parhaat markkinoinnin tulokset saadaan yhdistämällä useita mainostuotteita ja ottamalla markkinointistrategiaan myös internetin ja digimarkkinoinnin mukaan uutena kanavana potentiaalisten asiakkaiden tavoittamiseen.

Mainoslehtiset, esitteet, brosyyrit ja vihkot ovat erilaisia ominaisuuksiltaan, ja niillä on kullakin erilainen tarkoitus markkinoinnissa.

Tämän artikkelin tavoitteena on valaista hieman erilaisia formaatteja, joita voit käyttää, kun suunnittelet seuraavaa printtikampanjaasi. Mieti kunkin printtimainostuotteen edut, haitat ja tarkoitus oman bisneksesi kannalta.

Printmix Oy auttaa mielellään sinua saamaan laadukkaat painotuotteet toimitettuna toimistollesi muutamalla klikkauksella ja parhaalla mahdollisella hinnalla. Autamme mielellään jo suunnitteluvaiheessa.

Ota yhteyttä niin jutellaan lisää!

Alkuperäinen blogi julkaistu https://www.printmix.fi/blogi/printmix-printtimainostuote-esite-brosyyri-lehtinen-vihko/

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Printmix työpaikkana - Etätyö

Valjaissa lehti

6 suosittua painotekniikkaa, jotka on hyvä tuntea