7 vinkkiä täydellisen esitteen suunnitteluun - Printmix
Tarvitaanko tänä
päivänä enää laadukkaita esitteitä, kun ympärillä on jatkuvasti digiloikkia
tekevä ja sisällöltään kasvava digitaalinen maailma?
Kyllä, vastaus on
kyllä!
Yritysesite yhdessä
verkkosivustosi, sosiaalisen median, markkinoinnin ja myynninedistämien kanssa
on olennainen osa brändisi strategiaa.
Esite on elintärkeä
materiaali tuotteistasi ja palveluistasi, joita potentiaalinen asiakas haluaa
ottaa mukaansa. Esite ylläpitää yrityksesi imagoa konkreettisesti heidän
käsissään – ja virtuaalisesti heidän mielissään. Se toimii muistutuksena
osaamisestasi.
Esitteen luominen voi
olla hauska projekti. Nykyäänkin halutaan luoda jotain konkreettista, jonka voi
säilyttää, tuntea ja ymmärtää. Esitteen suunnittelu on enemmän kuin pelkkä
elementtien kokoelma; se sisältää kosketuksen ja tunteen tavalla, johon
tietokonemallit eivät pysty.
Ihanteellisen esitteen
luominen saattaa olla vaikeaa, mutta siihen kannattaa panostaa. Esite on
kestävä ja sen käyttöliittymä on ylivoimainen.
Seuraavaksi tutkitaan
7 hyödyllistä vinkkiä tulevan esitteesi suunnittelun tehostamiseen ja näet
miten Printmix Oy homman hoitaisi.
1. Tunnista tulostamisen vaatimukset
Toisin kuin
display-näyttöjen valmistuksessa, sinun on tiedettävä tarkasti, mihin
tulostusbudjettisi riittää. Tämä vaikuttaa lukumäärään, mittoihin,
materiaalivarastoon ja erikoistehosteisiin.
Aloita suunnittelu
määrittelemällä esitteiden kaikki parametrit ja ota ne käyttöön
suunnitteluohjelmistossa (yleensä Adobe InDesign) siten, että lopputulos on
tarkasti sitä mitä haluat.
Ota huomioon arkin
mitat, laskokset ja vuodot. Ennen kuin menet liian pitkälle
suunnitteluvaiheeseen, on tärkeää ymmärtää myös tulostimen ominaisuudet.
Me Printmix Oy:ssä
tutkimme mahdollisuutta sivujen kokoamiseksi paksuksi, vihkomaiseksi esitteeksi
eli pamfletiksi.
2. Ajattele kohdeyleisöä
Pamfletin tyylin tulee
miellyttää yrityksen tärkeintä kohdeyleisöä ja esitteen jakelun tulee kohdistua
yrityksen tärkeimpiin kohderyhmiin.
Perinteisiä
paperiesitteitä muistuttavat mallit voidaan toimittaa digitaalisesti
PDF-muodossa ja niissä voi olla mukana jopa interaktiivisia elementtejä.
Jos jaat esitteitä
myös ulkomaille, käytä sellaista kokoa ja tyyppiä, joka mahtuu helposti taskuun
tai kukkaroon. Myös kolminkertaiset esitteet ja postikortit ovat
käyttökelpoisia tietyille ryhmille.
Sijoittajat, asiakkaat
ja merkittävät yhteistyökumppanit saattavat pitää monipuolisista ja kattavista
esitteistä, joissa on useita sivuja ja täyteläinen muoto.
Harkitse
vastaanottajien ikää viimeisenä demografisena tekijänä. Kohderyhmän ikä saattaa
vaikuttaa tekstin kokoon ja grafiikan yleiseen tunnelmaan.
3. Varmista korkea laatu
Mitä tahansa painat,
huonolaatuisia kappaleita ei sallita. Matalan resoluution valokuva tai piirros
pistää heti silmään. Kirjasintyyppi, jota ei ole suunniteltu tulostukseen,
halkeilee ja lopulta hajoaa.
Kiehtova esite
sisältää ainoastaan korkealaatuisia ja korkearesoluutioisia materiaaleja.
Kuvat, sarjakuvat, symbolit ja logot, fontit ja elävät väripaletit ovat kaikki
esimerkkejä tästä.
Tarkat mitat ja
parametrit riippuvat käytettävästä materiaalista. Kankaalle tulostettaessa
kuvien ja suunnittelukomponenttien tulee olla vähintään 300 dpi siinä
mittakaavassa, missä niitä käytetään tietokoneella.
4. Toimintakehotus
Toimintakehotus on
yksi painetun mainonnan useimmin huomiotta jätetyistä tekijöistä.
Mikä on esitteen
tarkoitus? Mitä lukijoiden halutaan tekevän luettuaan esitteen?
Kerro ehdotuksesi
lukijoille. Määrittele, mitä odotat lukijoiden tekevän. Tue tätä toimintaa
kaikkialla asettelussa. Samaa menetelmää käytetään verkkosivustojen
suunnittelussa.
Toimintakehotukset
ovat konkreettisia, esimerkiksi:
- tapahtuman sijainti, ohjeet miten sinne
päästään…
- irrota kirjekuori ja lähetä se…
- soita tähän matkapuhelinnumeroon…
Toimintakehotus
kannattaa toistaa esitteen lähes jokaisella sivulla.
5. Mieti näytteillepanoa
Miten esitteen design
sopii messuympäristöön? Minkä kokoinen esite on?
Esitteen koko ja
mittakaava ovat tärkeitä ominaisuuksia. Kuinka lähellä esitettä on oltava,
jotta se kiinnittää huomiota? Suunnitteluelementit on mitoitettava huomiota
herättäväksi.
Huomioi myös messuilla
käytettävien telineiden ja esitelaatikoiden koko. Yleisimpiä
suunnitteluvirheitä on se, että esitteiden koko ei ole optimoitu ja jossain
kohtaa tulee hankaluuksia.
6. Määrittele visuaalinen teema
Onko esite vaalea vai
kirkkaan värinen? Onko teemasta ainoastaan yksi vai useampi painos?
Määrittele ja päätä
designin asettelu ja pysy siinä johdonmukaisesti. Samaa asettelua käytetään
jokaisella sivulla. Esitteen kannen tulisi noudattaa samaa teemaa.
Kannen designia voi
toki vaihdella, jolloin samasta esitteestä saadaan helposti useampia versioita
eri tilaisuuksiin sopivaksi.
Teema on esitteen
”punainen lanka”. Teema luo tunnelman ja varmistaa, että lukijat saavat
saumattoman käyttökokemuksen.
7. Käytä korkealaatuista paperia
Valitsemasi paperi
vaikuttaa siihen, miten lukijat kokevat designin. Paperin laatu vaikuttaa myös
suunnitteluvaiheessa käytettyihin ideoihin.
Printmix suosittelee
pääsääntöisesti paksumpaa paperilaatua sillä se mahdollistaa paremmat värit ja
monipuolistaa painoprosessia. Paksumpi paperi tuntuu lukijasta arvokkaammalta
ja luo merkitystä. Pelkkä paksu paperi ei kuitenkaan ole synonyymi hyvälle
esitteelle. Muotoilu ja teema on oltava kunnossa.
Ota siis huomioon
esitteen vaatimukset valitessasi paperia.
Lopuksi
Esitteen suunnittelu
on hauskaa ja se on luova prosessi.
Esittelyn
suunnitteluun liittyy visuaalisuuden lisäksi useita tekijöitä, jotka on
huomioitava ja joita tässä blogissa on hahmoteltu.
Hyödynnä blogia
muistilistana varsinkin, jos esittelyn suunnittelu ei ole päätyösi.
Jos tarvitset apua,
ota yhteyttä Printmix Oy:n asiantuntijoihin ja jutellaan tarkemmin
tulostustarpeistasi!
Autamme mielellämme
kaikissa tulostukseen liittyvissä asioissa.
Printmix on täyden
palvelun kustannus- ja painotuottaja, olemme toimineet alalla vuodesta 2008
lähtien. Printmix palvelee erilaisia lehtiä ammattitaidolla taittotöissä,
graafisessa suunnittelussa, ilmoitusmyynnissä ja jäsenpostituksissa.
Luotettava
asiakaspalvelu on menestyksemme taustalla!
Ollaan yhteyksissä!
Alkuperäinen blogi julkaistu https://www.printmix.fi/blogi/printmix-vinkit-taydellisen-esitteen-tekemiseen/
Kommentit
Lähetä kommentti