Printmix kokemuksia reklamaatioiden käsittelyssä
”kuuntele – pahoittele – kysy – vastaa – yhteenveto”
Virheiltä ei voida välttyä niin pitkään, kun myyntiprosessissa on mukana
ihmisiä. Printmixin ja Suomen Myyntimedioiden henkilökunta on koulutettu
hoitamaan reklamaatiot asiakasystävällisesti.
Reklamaation tullessa yritykseemme sen käsittely on meillä ykkösasia.
Pyrimme käsittelemään tilanteen nopeasti ja ystävällisesti ja empaattisesti.
Olemme kehittäneet käsittelyä vuosien saatossa ja olemme saaneet
reklamaatioiden hoidosta erittäin hyvää palautetta.
Reklamaatioita tulee tavallisesti monista eri syistä. Yleisimmät syyt
ovat:
- Asiakas ei heti muista tilanneensa.
- Asiakas sekoittaa laskuttajan johonkin toiseen alan yritykseen.
- Ilmoituksessa on jokin virhe.
Pääsemme asiakkaan kanssa aina kumpaakin osapuolta tyydyttävään ratkaisuun.
Emme ole koko toimintamme aikana 14 vuoden aikana joutuneet yhteenkään
oikeuskäsittelyyn, vaikka olemme tehneet vuosittain yli 20.000 ilmoituskauppaa
puhelimitse tai sähköpostitse.
Viimeisen kuuden vuoden aikana reklamaatiomäärät ovat vähentyneet
vuositasolla noin 45 %. Tämä johtuu ensisijaisesti toimintojemme tehostamisesta
ja tilausvahvistusten laajentamisella. Voimme siis todeta, että työmme on
onnistunut hyvin ja kehittämistä kannattaa edelleen jatkaa.
Näin hoidamme reklamaation
Printmix Oy:n ja Suomen Myyntimedioiden asiakaspalvelu on paikalla
jokaisena arkipäivänä klo. 10.00-14.00. Vaihteen puhelinnumero on 010 319 6380.
Sähköpostit vastaanotetaan osoitteessa: laskutus@printmix.fi.
Heti reklamaation vastaanoton jälkeen otamme sen käsittelyyn heti.
Ensisijaisesti reklamaation käsittelyn hoitaa ilmoitusmyyjä, joka on tehnyt
kyseisen ilmoituskaupan. Myös toimistohenkilökunta voi tarvittaessa hoitaa
asian.
Meillä on käytössämme asiakkaalle lähetetyt vahvistukset ja noin 85 %
varmuudella meiltä löytyy myös puhelun nauhoitus, jota voidaan käyttää asian
selvittämiseksi. Asia selviää näillä työkaluilla lähes aina. Jos kyseessä on
meidän virheemme, hyvitämme laskun viipymättä aina. Tarvittaessa siirrämme ilmoituksen
seuraavan lehteen.
Nopeus on valttimme
Arkipäivänä työaikana tehty reklamaatio pystytään hoitamaan, jopa
kymmenessä minuutissa ja tämä on myös tavoitteemme. Haluamme hoitaa asian
kuntoon mahdollisimman pian ja mahdollisimman pienin vaivoin asiakkaalle.
Vinkkimme hyvään reklamaation hoitoon
Erotu eduksesi. Erityisen tärkeää se on silloin, kun kaikki ei ole
sujunut oikein asiakkaan silmissä. On kyseessä mikä tahansa ongelma, on tärkeää
varmistaa osaava ja ystävällinen asiakaspalvelu reklamaation hoidossa.
Kun asiakas on tyytymätön, hän haluaa tulla kuulluksi, hän haluaa saada
vastauksia ja saada korjauksen asiaan. Erittäin tärkeää on kuunnella asiakasta
ja saada vastaukset nopeasti. Muista myös pahoitella mahdollista virhettä ja
ole empaattinen.
Helpot ja tehokkaat askeleet ongelmatilanteen ratkaisemiseen ovat
prosessissamme seuraavat:
- kuuntelu
- pahoittelu
- lisäkysymykset
- vastaukset
- yhteenveto
Näitä soveltamalla suurin osa reklamaatioista saadaan ratkaistua!
”kuuntele – pahoittele – kysy – vastaa – yhteenveto” – Printmixin
prosessi reklamaatioiden käsittelyyn - Mika-Matti Trogen.
Ota
yhteyttä, jos haluat keskustella lisää aiheesta!
Kommentit
Lähetä kommentti